woensdag 25 augustus 2010

Geleiding



Het moet nog vroege lente geweest zijn toen ik deze foto nam.
Vanuit de Meerweg of het kleine fietsbaantje daar in de buurt,
denk ik, met in de verte het station: een constructie
in het moestuintje van een man die alles goed gebruikt
om hem van dienst te zijn. Iets uit de goede oude tijd,
van voor onze wegwerpmaatschappij.
Wiel versleten? Recycleren, toen al!

De erwtjes of de snijbonen zullen langs de strak gespannen
draden naar de top van het wiel toe worden geleid.
De zaadjes zaten toen pas de grond in. Die moest nog
opwarmen onder de eerste schuchtere lentezon.
Weldra zouden de kopjes uit de grond opduiken.

Ondertussen zijn de vruchten geoogst.
Het groen is hoog naar zijn zenith opgeklommen.
Het heeft gul vrucht gedragen.
De tuinier heeft gadeslagen, gegoten en geplukt.
Hij heeft allicht ook gedeeld met familie en vrienden.

Hoe snel gaan de seizoen, met andere woorden!
Ik zie mij nog staan kijken,
en, of het daarnet nog maar lijkt:
nu blik ik al met enige verwondering terug.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten