donderdag 29 juli 2010

Vlucht over Opwijk

Er valt een gat in de lucht,
zodat ik een vliegtuig zie.
Een goeie week geleden maar
viel het me speciaal op:
zoveel vliegtuigen boven
onze Opwijkse hoofden.
Het zal wel met de vakantie
te maken hebben, want ongeacht
onze reuzengrote ecologische
voetafdruk blijven we
"ne goeie gang aan" verbruiken
tegen de sterren op. Ook ik
natuurlijk, mea culpa.
Maar ik vind het wel bekoorlijk,
al die vliegende elegantie
als een extraatje in de lucht boven ons.
Ik hef nu spontaan het hoofd
als ik een vliegtuig over hoor komen.
En als je buitenzit met dit
gezonde zomerse weer: haast constant.
Soms hoor je ze alleen maar,
hoe scheel je je ook tuurt naar boven.

Het geluid misleidt je ook. Vaak sla je
de auditieve bal mis en ontdek je
verwonderd een vliegtuig waar het geluid
je dat ergens anders doet vermoeden.
En er zijn ook wolken natuurlijk
die de vliegende vehikels
aan je blik onttrekken. Geluid
hoor je dan wel, maar er zit
alleen maar ruis op het beeld,
als op een oude, slecht afgestelde tv.

Stilaan worden sommige types vliegtuig
vertrouwden die op min of meer vaste uren
een afspraak met je hebben.
De kleuren zijn interessant om zien,
de vormen, de logo's van de maatschappij
onder wiens vlag ze de luchten doorklieven.
Ik word helemaal geen vliegtuigspotter,
maar als ze je als op een dienblaadje
gewoon in de lucht boven je tuin
worden aangeboden, valt het me moeilijk
om dit uit de hemel gevallen geschenk
af te slaan.
Mijn deur staat open en - luister even mee-
daar komt er weer eentje aan.


Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten