dinsdag 27 juli 2010

Overwegingen bij het kijken

Kijken is soms ook
een manier van denken. Sta
bij je kijken stil.


Op de trein Libramont-Brussel, 23 juni

Principieel neem ik nooit foto's van
slapende of etende mensen.
Slapers laat je in hun eigen dromen,
eters staan er meestal niet voordelig op.
Maar het gezicht van deze
allicht Afrikaanse vrouw straalde zo iets uit
dat ik het niet kon laten.
Ze had voordien ook al
begrijpend naar me geglimlacht -
al kan ik niet uitdrukken waarover
dat begrijpen dan wel ging.
In ieder geval: ik leek
haar toestemming te hebben.
Er ligt iets van treurnis en
zoeken naar troost op haar gelaat.
Ze wil lezen, maar haar gedachten
zijn er niet bij.
Ze overdenkt en rust even uit
van het leven.
En deze voor ieder zo herkenbare dingen
mag ik, ondanks de relatieve intimiteit,
denk ik, van haar delen.
Hier is ze. En hier is respect.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten