maandag 7 februari 2011

RAPPORTEREN


Terwijl ons kleinkind slaapt
Vul ik mijn rapporten in,
Beoordeel, overweeg
Hoe leerlingen het deden.

Goed of minder goed,
Schitterend of het kan ook ronduit slecht.
Het valt soms zwaar te zeggen:
Iemand schoot gewoon te kort.

Je kan alleen maar helpen dan.
Bemoedigen en suggereren
Hoe het beter kan: de geest
Geconcentreerd, en alles
Thuis nog eens bewust herhalen.

Het is geen pretje als je merkt:
Het gaat hem niet goed af.
Het kost haar alle moeite.
Studeren is hen hard labeur.

Toch maken zij dat dikwijls goed
Door wie zij willen zijn:
Een leerling die zijn best doet,
Iemand die de moed heeft
Steeds maar te proberen.

Je hoed dan voor hen af doen,
En hen dat ook durven zeggen.
Beseffen enerzijds:
Een dagelijkse strijd voor hen,
Met soms in hoofd en hart verwarring.

Bedenken anderzijds:
Zo worden zij gestaald,
Zo leren zij zich wapenen
Voor dingen in het leven
Waar ook niet alles
Van een leien dakje loopt.

Toch hoop en strijd je
Best van alles met hen mee.
Waar je kan geef je een zetje,
Een lach is als een vlag
Waaronder zij en jij met nieuwe moed
Weer kunnen strijden.

Gewoon, kortom,
Met leerlingen
Zoals je met een kleinkind doet:
Het beste geven wat je kan.
Dan bloeit misschien open wat je
Zo graag volop wil zien groeien.


13 oktober 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten