maandag 18 april 2011

JALOEZIE

Jaloezie, ik wil je niet.
Ga maar weg,
Groenogig monster,
Met je fel venijn.
Ik wil niet kleiner zijn
Dan ik kan wezen.
Verklein me dus niet,
Ik wil je niet.

Ieder heeft het
Op zijn eigen wijze,
Ook zonder inmenging van jou,
Knap lastig genoeg.
Doe er niet nog
Een schepje bovenop.
Ik zet de stop erop
Nu het nog kan,
Voor ik, dwaas dronken van je,
Zwijmelen ga.

(Kom niemand, nooit,
Te na. Denk voor je zegt.
Denk voor je oordeelt.
En als je oordeelt voor jezelve,
Zwijg dan nog. Er is al genoeg
Voedsel in de trog voor
De zwijnentroep in deze wereld.)

Jaloezie, ik wil je niet.
Jij maakt dingen lek
Als een vergiet.
Wat vol is, kan jij legen.
Niemand kan op
Tegen wat jij
Op slinkse wijze doet.
Jaloezie, ik wil je niet.

Pas maar op! 
- of ik klop je op je snoet.
Ga we! Ga weg!
Is wat ik zeg.
Dus, jaloezie,
Probeer het niet:
Ik wil je doodeenvoudig niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten